Курсовая Сумочка-косметичка використання технології ручного плетіння гачком та бісером
Работа добавлена на сайт bukvasha.net: 2015-10-25Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
от 25%
договор
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ ТА НАУКИ УКРАЇНИ
Курсовий проект:
«Сумочка-косметичка: використання технології ручного плетіння гачком та бісером»
Виконавець:
Керівник:
ЗМІСТ
Вступ
РОЗДІЛ 1. ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП ПРОЕКТУ
1.1 Історичні аспекти виникнення сумочки та обраних видів рукоділля
1.2 Обґрунтування власного вибору виготовлення майбутнього аксесуару
1.2.1 Загальний опис сумочки-косметички та вибір проектного виробу
1.2.2 Огляд моделей-аналогів: порівняння переваг та недоліків
1.2.3 Планування роботи по реалізації проекту з виробництва сумочки-косметички
Висновки до розділу 1
РОЗДІЛ 2. КОНСТРУКТОРСЬКО-ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЕТАП СТВОРЕННЯ СУМОЧКИ-КОСМЕТИЧКИ: МЕТОДОЛОГІЯ ВИГОТОВЛЕННЯ
2.1 Опис і побудова готового ескізу косметички
2.2 Підготовка засобів виробництва - предметів та засобів праці
2.3 Механізм виготовлення сумочки-косметички
Висновки до розділу 2
РОЗДІЛ 3. ОЦІНОЧНИЙ ЕТАП ТА ЕКОНОМІЧНА СКЛАДОВА ПРОЕКТУ
3.1 Аналіз та оцінка якості роботи
3.2 Вартість створеного проекту
3.3 Рекламна акція: презентація сумочки-косметички
Висновки до розділу 3
Висновки та пропозиції
Інформаційні джерела
Додатки
ВСТУП
З давнини сумочка вважалася необхідним та зручним аксесуаром, який супроводжував жінку будь де. Використання цього аксесуару і по сьогоднішній час дозволяє жінці почуватися більш впевнено за межами житла в будь-якому місці та в будь-який час. Це обумовлено тим, що сумочка завжди містить безліч потрібних та непотрібних дрібниць, які жінка звикла використовувати в повсякденному житті.
Отже, сумочка – це справжнє сховище, зміст та зовнішній вигляд якої віддзеркалює внутрішній світ сучасної жінки, тому вона повинна бути не тільки функціональною, але й красивою. Добре, якщо, як і будь-який інший аксесуар, вона буде оригінальною, відображатиме індивідуальність жінки, особливості її характеру, власні уподобання, смаки, можливо навіть мрії. Це повністю можливо за умов створення власного дизайнерського проекту сумочки, в який буде втілено всі задуми по виготовленню одного з улюблених аксесуарів прекрасної половини людства. Таке положення в повній мірі можна віднести до будь-якого виду даного аксесуару – до звичайної повсякденної сумки, до вихідного ридикюлю та похідної сумки-рюкзака, до сумочки-косметички чи мішечка для мобільного телефону тощо.
При виконанні нашого проекту ми зупинимося на створенні саме індивідуальної, особливої сумочки-косметички, використання якої сьогодні є дуже актуальним у житті будь якої жінки, як ділової, так і домогосподарки. Такий вибір обумовлено тим, що в супермаркетах, на ринках та в інших торгівельних точках пропонується безліч косметичок, проте майже всі вони є однотипними, різноманіття їх не таке характерне в порівнянні зі звичайними повсякденними сумками. А це, в свою чергу, вже зменшує можливість відобразити власні уподобання та індивідуальність справжньої жінки. Інша річ – виготовлений на замовлення дизайнерський проект, але, зазвичай такий аксесуар є дорогокоштуючим і похизуватися такою річчю може дозволи собі не кожна жінка. Тут на допомогу приходить рукоділля, перенесене до наших часів ще давніми предками. Ніяка куплена в магазині річ не порівняється з бабусиним макраме, вишивкою чи в’язанням, оскільки у виготовлення останньої вкладено справжню любов, душу, традиції тощо.
Отже, при виготовленні нашої сумочки-косметички ми використаємо елементи рукоділля, а саме в’язання крючком та вишивання бісером, оскільки в сьогоднішній модній індустрії така робота вважається не тільки унікальною, висококласною, а й високо оцінюється.
Виходячи з актуальності теми творчого проекту та обраного нами напряму діяльності можна сформулювати головну мету та задачі виконання даного проекту.
Головною метою виконання проекту є створення сучасного, модного та, водночас, особливого варіанту сумочки-косметички, що втілює власну індивідуальність, смаки, уподобання з використанням технологій рукоділля.
Основними задачами при цьому виступатимуть наступні:
а) експлуатаційні:
- виготовлення функціональної сумочки-косметички
- виготовлення зручної в експлуатації косметички
- створення варіанту сумочки, який би використовувався виключно за призначенням;
б) технологічні:
- використання підходящих та міцних матеріалів при виготовленні виробу
- застосування стандартних технологій та обладнання при роботі з матеріалами
- використання доступної для розуміння та легкої методики виконання виробу
- виконання посильного обсягу роботи та своєчасність виконання виробу;
в) екологічні:
- використання екологічно чистих матеріалів, які не містять шкідливих елементів, барвників тощо
- виготовлення косметички з подальшим використанням відходів виробництва
- виготовлення виробу з можливістю подальшої утилізації після експлуатації;
г) естетичні:
- створення оригінального, особливого на вигляд виробу, здатного викликати захоплення
- виготовлення красивої, привабливої, з елементами декору речі
- створення сумочки, яка відображатиме гармонійне кольорове рішення та підходитиме під інші аксесуари, одяг чи взуття жінки
- виготовлення акуратного виробу, пророблення «тонкої роботи»
д) економічні:
- використання матеріалів, яким характерне оптимальне співвідношення ціни та якості
- виготовлення виробу, який коштуватиме не більше, ніж справжній дизайнерський варіант
- використання мінімум затрат праці та часу
- виготовлення виробу з можливістю отримання подальшого економічного ефекту (можливістю продажу) та ефективності (отримання прибутку).
Сформульована мета та поставлені у відповідності з нею завдання виконуваного проекту повинні містити в собі навчальні, розвивальні, виховні та профорієнтаційні складові.
Навчальний аспект заключається у набутті теоретико-практичної компетенції при вивченні жіночих аксесуарів на всіх етапах здійснення проекту. Розвивальний - у формування вмінь ставити мету, розвивати сенсорну сферу, планувати свою діяльність, мислити, досягати значних результатів діяльності. Виховна складова поставлених цілей відображає формування моральних, трудових та естетичних якостей учнів. Профорієнтаційний аспект характеризується підготовкою до профорієнтаційного самовизначення і трудової діяльності в умовах ринкових відносин.
Очікуваними результатами при досягненні вказаної мети та цілей виконання проекту мають бути наступні:
- візуальне оформлення проекту у роздрукованому та електронному варіанті;
- виготовлення власного зразка сумочки-косметички;
- рекламна акція з метою отримання заявок на виготовлення і продаж аналогічних моделей аксесуару;
- набуття додаткових навичок рукоділля та обмін досвідом.
Об’єктом проектування виступає жіночий аксесуар «сумочка-косметичка» індивідуального виготовлення з урахуванням власних побажань щодо смаків та експлуатаційних характеристик.
Предметом проектування є використання технологій гачкового плетіння та вишивання бісером при виготовленні аксесуару.
Методика виконання проекту включає: для учнів – самостійну роботу, для вчителя – консультації з приводу планування та організації роботи, координацію роботи, проміжний контроль етапів виконання проекту та заключний контроль. Виходячи з цього формою організації навчальної діяльності є індивідуальна форма виконання під керівництвом вчителя.
Структура творчого проекту містить три основних розділи щодо підготовки роботи, технології виготовлення сумочки-косметички та оціночно-економічного аспекту роботи, а також зміст, вступ, висновки, перелік інформаційних джерел. Робота виконана на 54 сторінках комп’ютерного шрифту, містить 13 рисунків, 9 таблиць, 15 джерел інформації та 4 додатка.
РОЗДІЛ 1. ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП ПРОЕКТУ
1.1 Історичні аспекти виникнення сумочки та обраних видів рукоділля
Перед тим, як починати втілювати в життя наші задуми стосовно запланованого проекту, ознайомимося з деякими історичними довідками, які можуть бути для нас цікавими та корисними.
Якщо розглядати історію появи такого аксесуара як сумочка, то прототипом всіх сумок, сумочок є мішечок, який прикріплювали до поясу чоловіка, а жінки носили на шнурках . Власне, на деяких мовах ця назва так і залишилася. По-польськи сумка - torba.
Торби або мішечки могли бути самої різної форми, призначалися для носіння грошей і, зробивши покупку, власник просто викидав мішечок або віддавав його разом з грошима.
В середні віки гроші укладали в «кишені для добра», яка кріпилася до поясу, а разом з нею до поясу кріпився і шкіряний мішечок для дрібних грошей. У XIV-XV ст. ці «кишеньки» носили і чоловіки, і жінки. При бургундському дворі вони були частиною придворного туалету, - їх називали «омоньєрами». З розвитком світського життя мішечкам стали приділяти більше уваги, в них стали поміщати окрім грошей, люстерка, табакерки, але весь цей мішечок ховали в пишних спідницях платтів тієї пори. За часів пізньої готики створювалися цілі колекції мішечків самої різної форми і величини. Їх носили на шнурку і в поясу.
Ці мішечки збереглися в епоху ренесансу їх носили на шнурку в поясу і при кожному кроці мішечки мелодійно дзвеніли. В наступному столітті чоловіки звільняють руки і переходять до кишень. Людовик XIV в своєму камзолі зробив кишені, тим самим, став законодавцем моди того часу. Пізніше кишені стали пришивати до жилетів, ще пізніше кишені з'явилися в брюках. А жінки залишилися вірні мішечкам-сумочкам, правда, змінюючи їх форму, прикраси. Невелика ручна сумка у вигляді мішечка для дрібних предметів, на противагу кишені, стала невід'ємним елементом жіночого гардероба.
Залежно від моди сумки виготовляють з різних матеріалів і оздоб.
У XVII ст. жінки стали носити пишні бісером і стеклярусом вишиті, в'язані, плетені сумочки-кисети (ридикюлі). Мода змінилася радикальним чином, і сумки перестали ховатися в кишенях і під спідницею, - їх прагнули показати всьому світу. У XVIII ст. з'явилися дамські сумочки з матерії або мережива, в яких зберігали хусточки, косметику і інші дрібниці їх назвали «помпадур» на згадку про фаворитку французького короля Людовика XV. Багаті пані змагалися у виготовленні химерних сумочок. В цей же час в жіночого одягу з'явилися потайні кишені. На початку XX ст. до моди увійшли вузькі довгі спідниці з перехопленням нижче колін, - тут не було місця для кишень. І розмір сумок став нестримно збільшуватися.
Жіночі шкіряні сумки, з'явилися відносно недавно. На початку ХХ ст. жіночу сумку залишково легалізували разом з брюками, укороченими спідницями і короткими стрижками. Почалася друга сторінка історії сумки - історія великих сумок. Модниці стали набувати великих сумочок на довгому ремінці або ремінці-ланцюжку. І незабаром з'явилися жорсткі сумочки, які і є прообразом наших, сучасних, сумок.
Сумка - «фасад» жіночого гардероба. Саме по сумці складається враження про образ людини. Сумка для жінки - приблизно те ж саме, що марка автомобіля для чоловіка. Сумка обов'язково повинна мати свою «особу», свій стиль, гідний вигляд. Сумочки бувають різні.
Надалі трохи поглинемо в історію виникнення застосовуваних нами видів прикладного мистецтва.
В’язання – один з цікавих і корисних видів рукоділля. Техніка його пройшла через століття, а у наш час отримала більший розвиток і стала одним з улюбленіших занять умільців.
Встановити точно, коли зародилося ручне в'язання важко, адже трикотаж не камінь, нелегко йому зберегтися тисячоліттями. Проте, в'язані предмети, що дійшли до нас, – порівняно складні за технологією – учені відносять до 3-5 ст. н. е. Так, в Перу був знайдений рідкісний екземпляр декоративного в'язаного поясу з мотивом колібрі (3 ст. н. е.). Складність малюнка, в тонкості деталей і забарвленні, свідчать про високу техніку в'язання. При розкопках коптських гробниць в місті Антіноє (Єгипет), була виявлена дитяча шерстяна в'язана шкарпетка з яскравими кольоровими смужками (4-5 ст. н. е.). Приблизно до того ж періоду відносяться знайдені в німецьких гробницях в'язальні спиці і довгі шерстяні штани з пришитими шкарпетками. Всі якнайдавніші знахідки свідчать про розвинену культуру одягу, високий рівень володіння технікою в'язання, складання узорів, вибору кольору. Якщо в давнину кожен вид праці розвивався повільно, не виключено, що люди навчилися в'язати за декілька сторіч до нашої ери.
За наймайстерніших в'язальників старовини вважалися араби. У 12-13 ст. в результаті походів норманів і проникнення їх культур до Європи, в'язання, яке вони перейняли ймовірно від арабів, призвело до розповсюдження в багатьох країнах: Італії, Іспанії, далі у Франції, Англії, Шотландії, Германії, в Прибалтійських країнах. В'язали в основному спицями: дерев'яними, кістяними, металевими – предмети для рук (рукавички) і ніг (шкарпетки, панчохи). У Росії з давніх часів селянки в'язали панчохи, шкарпетки, рукавички з овечої шкури. Зазвичай ці вироби були одноколірними, але в деяких північних губерніях, а також в Рязанській, Пензенській, Тульській святкові в'язані вироби прикрашалися нарядними орнаментами, узорами, які мали народні назви.
У наш час в'язання залишається популярним видом прикладного мистецтва завдяки необмеженій можливості створювати нові модні узори і моделі. І в наші дні в'язання – один з улюблених видів рукоділля. В'яжуть на спицях, на вилці, на в'язальних машинах, коротким і довгим крючками. Зв'язану власними руками річ не побачиш ні на кому – сьогодні в кінотеатрі, завтра в автобусі. І навіть ні в одному універмазі.
Навчитися в'язати не складно, було б бажання і терпіння. Оволодівши спицями, ваші пальці набувають необхідної спритності і вправності, в результаті чого буде зовсім нескладно освоїти дуже прості прийоми в’язання гачком.
Бісероплетіння – надзвичайно красиве, захоплююче, розвивальне рукоділля. Бісер – це скляні бусини, матеріал екологічно чистий, має красивий зовнішній вигляд, створює ефект ошатності і свята.
Картини, які вишиті бісером разюче красиві, плетені вироби ніколи не виходять з моди, деревця і квіти з бісеру прикрасять будь-який інтер'єр.
Вірогідно невідомо, коли вперше з'явився бісер. Але всі ми знаємо з курсу історії стародавнього світу, що різні прикраси з каменю і кісток тварин з давніх часів виготовляли люди. І з давніх часів такі "бусини" робили та носили як амулети і, звичайно, продавали або обмінювали.
Немає точних даних і про те, де і коли з'явилося скло, однак, дуже розповсюдженою версією вважається версія про його Єгипетське походження. І приблизна дата - 6000 років до н.е. Разом зі склом з'явилися і бусини різних форм і розмірів. І чим досконалішими ставали технології виготовлення й обробки скла, тим дрібнішими ставали бусини.
В часи Римської імперії центром виготовлення бісеру стає Олександрія, де був знайдений спосіб видування скла (з металевої трубки чи очеретяної). Зі зміною технології виробництва, змінюється і бісер. За новою технологією склодув видував із крапель розплавленого скла довгі трубочки, що потім різалися і проходили різну обробку. Так з'явився стеклярус.
Бусини і бісер, зроблені в Давньому Римі, особливо в Олександрії, ще довго цінувалися дуже високо за якість обробки і багатство колірної гами.
У середні віки центром з виготовлення скла стає Венеція. Венеційські майстри тримали в найсуворішій таємниці склад і технологію виробництва скла. На батьківщині майстрам-склодувам пропонувалися небачені привілеї, а перебіжчики жорстоко каралися. На багато століть Венеція стала центром бісерного виробництва. Венеційський бісер цінувався дуже високо. Його обмінювали на золото, шовки, прянощі.
У XVІ-XVІІ ст. у минуле відходять скляні майстерні. Їм на зміну приходять заводи, що будуються по всій Європі. Бісер стає доступним широкому споживачу. Бісер виробляється в Німеччині. Особливою популярністю починає користуватися чеське скло і чеський бісер.
Наприкінці ХІХ ст., завдяки винаходу машин для виробництва бісеру, значно упала його вартість. Однак, зі зменшенням кількості видів рукоділля, поступово знизилося і виробництво бісеру.
У наш час найбільше поширення одержали китайський бісер - через свою дешевину; чеський і японський бісер - через відмінну якість. Бісер широко застосовується не тільки в плетиві різних прикрас. Ним декорують одяг відомі дизайнери, ним вишивають прекрасні картини. Бісер знову в моді!
1.2 Обґрунтування власного вибору виготовлення майбутнього аксесуару
1.2.1 Загальний опис сумочки-косметички та вибір проектного виробу
З метою вибору проектного виробу нами було проаналізовано ряд обставин і виявлено, що у власних речах відсутній такий аксесуар, як сумочка-косметичка багатофункціонального походження, яка б гармоніювала з різними речами, що існують в наявності. Але у нас є всі передумови для створення такої речі власноруч.
Для початку зробимо короткий опис сумочки-косметички, оскільки саме вона є об’єктом нашого проектування.
Не дивлячись на скептичні погляди чоловічої половини, сумочка-косметичка завжди матиме своїх прихильниць, адже у кожної жінки свої уявлення про те, що їй необхідно мати під рукою. Супертонкий (або просто розміром трохи більше сірникової коробки) мобільний телефон, який замінює вже повністю записник і органайзер, дзеркало, ключі і помада, а що ще треба? Основні матеріали: м'яка шкіра, текстиль або замша, паєтки, бісер або бахрома як декор. Це невелика сумочка, будь-якої уявленої і неймовірної форми, яку можна носити і в руці. В такому разі її називають клатчем. Заглянувши в улюблений англійський словничок, знайдемо, що слово «клатч» переводиться як «хапати», «обхвачувати», саме тому сумочка отримала таку назву: її легко можна обхватити рукою. Історія ж клатча звертається ще до часів неповторної Коко Шанель, адже саме вона стала першою власницею витонченою маленькою сумочки-тубуса, яку подарував їй сам Герцог Вестмінстерський. Опісля декілька десятиліть, в 40-х, Крістіан Діор зробив крихітну сумочку-гаманець невід'ємною частиною стилю new look – і маленький аксесуар «вийшов в народ». Кредитки, візитки, пудрениця, помада, ключі і мобільний телефон – от і весь вміст таких міні-сумочок.
То ж, для виконання нашої роботи проектним виробом ми обрали сумочку-косметичку. На нашу думку, це повинен бути оригінальний, красивий виріб, який можна використовувати в багатьох випадках – для зберігання всіляких дрібниць і носіння в повсякденній сумці, для виходів в якості власне сумочки-клатчу. Таку річ можна буде використовувати і в повсякденному житті, і на свята. Вона повинна носити універсальний характер, підходити під різні речі – одяг, аксесуари, взуття тощо.
1.2.2 Огляд моделей-аналогів: порівняння переваг та недоліків
З метою формування моделі власної косметички розглянемо для початку деякі готові варіанти.
Виділимо їх переваги та недоліки і сформуємо уявлення про наш майбутній аксесуар більш детально.
Модель 1 – Яскрава в’язана власноруч косметичка з поліетиленового жгута, який продається в господарському магазині, з використанням декору з того ж самого матеріалу.
Модель 2 – Власноруч в’язана з пряжі косметичка з використанням не дуже складного декору (прикраси з пряжі іншого кольору чи бісера).
Модель 3 – Фабрична косметичка, зшита з готової щільної тканини, виконує роль «зберігальниці» переважно засобів особистої гігієни та косметичних дрібниць.
Модель 4 – Виготовлена власноруч косметичка із тканини, шкіри або замші з використанням складного декору (аплікації з тканини і хутра, бісероплетіння, гачкового в’язання).
Модель 5 – Косметичка, повністю плетена із бісеру (власноруч) різного кольору з використанням рисунка із бісеру іншого кольору.
Розглянемо деякі переваги та недоліки продемонстрованих моделей.
Модель 1 – демонструє елементи рукоділля. Не пропускає воду, її легко почистити, але не є святковою із-за дешевизни основного матеріалу.
Модель 2 – легка у виготовленні, не трудомістка, красива на вигляд. Демонструє елементи рукоділля. Можна використовувати в якості гаманця, косметички для повсякденної сумки та сумочки-клатчу.
Модель 3 – не відображає елементів в’язання, бісероплетіння, вишивки тощо, тому не може виступати об’єктом проектування, оскільки ми в своєму проекті використовуємо рукоділля. До того ж не є досить привабливою, щоб використовуватися в якості сумочки-клатчу.
Модель 4 - демонструє багато елементів рукоділля, тому є однією з найоригінальніших та привабливих, незважаючи на те, що її можна зробити з того, що «завалялося у шафі». Проте достатньо трудомістка і важка в догляді із-за складного декору. Можна використовувати для різних цілей.
Модель 5 – демонструє елементи рукоділля. Можна використовувати як гаманець, оскільки за розміром вона є невеличкою. Проте даний аксесуар є невмістким в порівнянні із сумочкою-клатчем. До того ж косметичка є трудомісткою, особливо якщо зробити її більшого розміру.
Таким чином, порівнявши різні моделі сумочок-косметичок, ми дійшли наступного висновку. Найбільш красивою та оригінальною сумочкою-косметичкою, яка водночас може виступати і сумочкою- клатчем, на нашу думку, є модель 2. Вона, на наш погляд, має найменше недоліків, характеризується різноманіттям матеріалів для виготовлення, легка у виробництві, не вимагає багато витрат часу. Тому в своєму проекті ми зупинимося на виготовленні подібної сумочки.
1.2.3 Планування роботи по реалізації проекту з виробництва сумочки-косметички
При плануванні роботи ми користувалися не тільки особистими побажаннями щодо створення сумочки-косметички, а й матеріалами візуального спостереження та незалежною думкою, яка була отримана в результаті анкетування респондентів (табл. 1.1).
Таблиця 1.1
Результати візуального спостереження та анкетування респондентів*
Показник | Результати анкетування | Результати візуального спостереження | ||
чол. | % | чол. | % | |
Загальна кількість жінок, з них: | 80 | 100 | 45 | 100 |
Значна прихильність до косметичок | 39 | 48,7 | Важко визначити | Важко визначити |
Значна прихильність до клатчів | 41 | 51,2 | Важко визначити | Важко визначити |
Значна прихильність до сумочок-косметичок, які можливо використовувати в якості клатчів | 57 | 71,2 | Важко визначити | Важко визначити |
Бажання мати косметичку, виконану декоративно-прикладним способом | 62 | 77,5 | Важко визначити | Важко визначити |
Бажання виконати сумочку власноруч з використання елементів рукоділля | 69 | 86,2 | Важко визначити | Важко визначити |
Використання в’язаної сумки | 31 | 38,7 | 14 | 31,1 |
Використання повсякденної сумки з елементами декору | 33 | 41,2 | 38 | 84,4 |
Використання маленької сумочки-клатчу без декору | 38 | 47,5 | 21 | 46,7 |
Використання маленької сумочки з елементами декору | 57 | 71,2 | 36 | 80,0 |
* За власними дослідженнями і розрахунками автора
Із результатів дослідження можна зробити висновок, що переважна кількість жінок цінує аксесуари з елементами прикладного мистецтва, полюбляють декор на власних сумках та косметичках, хотіли б використовувати чи вже використовують невеликі сумочки-косметички з елементами декорування і пишаються виготовленими власноруч речами.
План роботи з реалізації проектного процесу
1. Сформувати вимоги до нашої сумочки-косметички. При цьому наша сумочка-косметичка повинна відповідати наступним вимогам: оригінальність, багатофункціональність і зручність, естетичність і привабливість, екологічність і економічність.
2. Здійснити вибір форми та розміру сумочки-косметички. При цьому проектна сумочка-косметичка може бути квадратною, прямокутною, із закругленими кутами, будь-якого зручного для нас розміру.
3. Сформувати кольорове рішення. Косметичка може бути виконана в будь-якому кольоровому відтінку, проте бажано звертатися до більш універсальних для сумок відтінків (коричневий, бежевий, чорний, білий тощо) і враховувати колір речей, під які вона буде використовуватися. Декор можна виконати контрастним.
4. Описати готовий потенційний виріб. Готовий аксесуар повинен відповідати пред’явленим при плануванні вимогам і заявленим характеристикам.
5.Забезпечити теоретичні та практичні навички для реалізації проекту, ознайомитися з правилами безпеки при роботі. Теоретичні та практичні навички мають бути отримані на уроках обслуговуючої праці, також з досвіду членів родини та знайомих, в спеціалізованих журналах, в джерелах Інтернет тощо. Перед початком роботи слід повторити правила з охорони праці під час роботи з колючими та ріжучими інструментами, згідно інструкції №89 (Додаток А) та правила з охорони праці на механічному обладнанні згідно інструкції №92 (Додаток Б).
6. Здійснити вибір матеріалів та обладнання. При виборі матеріалу слід правильно обрати пряжу, нитки для зшивання, підкладку, блискавку, бісер; при виборі обладнання – підготувати гачок, голку, ножиці, наперсток, нитковдівач, сантиметрову стрічку, швейну машину.
7. Здійснити вибір техніки в’язання та бісероплетіння. При цьому необхідно подивитися на різні узори та малюнки, що можуть бути використані в даному проекті (їх можна знайти на готових виробах та в інформаційних джерелах), також переглянути різні схеми в’язання, бісероплетіння і відповідні технологічні карти, потім обрати для себе найбільш підходящий варіант.
8. Здійснити поетапне виготовлення виробу. При цьому заплановані такі етапи процесу виробництва: в’язання основної частини; виготовлення і кріплення підкладки і блискавки; виготовлення елементів декору та прикрашання косметички з використанням бісеру.
9. Проаналізувати та оцінити виготовлений виріб. При цьому необхідно порівняти готову косметичку із запланованим ескізом, перевірити її на міцність, акуратність, естетичність, функціональність тощо, отримати ухвалення керівника з допуском на захист проекту, довести екологічність виробу, прорахувати вартість аксесуару.
10. Прорекламувати аксесуар та захистити даний проект. Рекламна акція може проходити у вигляді демонстрації на домашніх святах, в гостях, на шкільній презентації, в джерелах Інтернет тощо. Захист проекту має проводитися після ухвалення проекту керівником у кілька етапів – на місцевому та обласному рівні.
Висновки до розділу 1
1. Жіноча сумочка є обов’язковим аксесуаром в житті прекрасної половини людства ще с давніх часів. З перебігом часу зовнішній вигляд та функціональне призначення цієї речі незначно змінювалося, проте все одно сумочка залишалася невід’ємною частиною жіночого гардеробу. Таким чином, недавно в арсеналі сучасної жінки з’явилися і сумочки-косметички.
2. Прикладне мистецтво завжди використовувалося та цінилося у всіх країнах. Рукоділля перенеслося і у наші часи. В’язання та бісероплетіння застосовують при виготовленні різноманітних речей, щоб зробити їх універсальними. Не виключенням є повсякденні сумки, сумочки - клатчі, сумочки-косметички тощо.
3. Вибір об’єкта проектування обумовлено впливом різних обставин. Наприклад, це власні смаки та побажання, особливості гардеробу, сучасні новітні модні тенденції, анкетування респондентів, візуальне спостереження та ін.
4. Планування процесу реалізації творчого проекту є багатогранним і включає роботу, починаючи від організаційно-підготовчого етапу до заключного етапу демонстрації готового аксесуару та захисту проекту.
РОЗДІЛ 2. КОНСТРУКТОРСЬКО-ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЕТАП СТВОРЕННЯ СУМОЧКИ-КОСМЕТИЧКИ: МЕТОДОЛОГІЯ ВИГОТОВЛЕННЯ
2.1 Опис і побудова готового ескізу косметички
Виготовлення будь-якої сумочки починається з прорисовки зовнішнього вигляду в натуральну величину. Ми повинні визначити точні розміри майбутнього виробу і приблизно розробити рисунок декорування, зробити ескіз проектного виробу.
Опис ескізу:
- потенційна сумочка-косметичка матиме прямокутну форму, при цьому горизонтальна довжина майже вдвічі більше за вертикальну;
- виріб буде виконаний в коричневому тоні (з блиском) з відповідним тоном декору;
- в якості застібки для зручності користування сумочкою-косметичкою виступатиме блискавка;
- основні частини виробу, задня і передня, будуть виконані гачком візерунково;
- передня частина косметички буде прикрашена декором - квіткою з листками;
- квітка з листками теж в’язані гачком, проте мають іншу схему плетіння, ніж основна частина сумочки;
- додатковим декором виступатиме бісер.
Готовий ескіз продемонстрований на рисунку 2.1.
Креслення основних деталей виробу із зазначенням реальних розмірів сумочки-косметички (основна частина – 190*110 мм; підклад – 210*130 мм) відображено на рисунку 2.2.
Рис. 2.1. Ескіз сумочки-косметички «Темна ніч»
2.2 Підготовка засобів виробництва - предметів та засобів праці
Слід зазначити, що вище наведений ескіз виконаний з урахуванням матеріалів, із яких буде виготовлятися сумочка-косметичка. Детальний опис використовуваних матеріалів та обладнання зробимо за формою таблиці 2.1.
Таблиця 2.1
Характеристика використовуваних матеріалів та обладнання для виготовлення проектної сумочки-косметички «Темна ніч»*
Матеріали і обладнання | Опис | Основне призначення |
Пряжа | «Ярн Арт Брайт», колір коричневий, 20% - металевий поліестер, 80% - поліаніт | Для виготовлення основної частини виробу |
Нитки для зшивання | Катушечні, №40, колір чорний, довжина | Для скріплення головних деталей виробу (основна частина, блискавка, підклад) |
Підклад | Тканина для підкладу, штучний шовк, колір світло-коричневий, Т 42-85 | Для поліпшення естетичних та функціональних властивостей виробу |
Блискавка | Металева, довжина М -124 | Для зручності використання |
Бісер | «Мрія», колір молочний та золотистий, форма кругла | Для надання виробу привабливості |
Гачок | Металевий, №2, М-385 | Для в’язання основної частини виробу |
Голка | Металева, швейна, побутова, С 32-275 | Для зшивання основних деталей виробу та бісероплетіння |
Ножиці | «ЮНІО» професійні, №225 | Для розкроювання підкладу |
Наперсток | Металевий, 1,5*2,0*0,7 | Для дотримання правил безпеки праці |
Нитковдівач | Металевий, Н-635 | Для підвищення рівня зручності і швидкості роботи |
Сантиметрова стрічка | Тканева, довжина | Для вимірювання розмірів основних деталей виробу |
Швейна машина | «Чайка» механічна ручна, ПМЗ | Для естетичного і зручного зшивання основних деталей виробу |
* За результатами підготовки засобів виробництва до роботи
Всі розглянуті матеріали та обладнання розміщуються на спеціально підготовленому робочому місці, яке розташовано в кабінеті обслуговуючої праці. Відповідне робоче місце обладнане згідно певних вимог:
- добре освітлення, розташування біля вікна;
- зручність при користуванні робочого столу та стільця;
- урахування правил безпеки при роботі, наявність поблизу інструкцій по техніці безпеки та, на всяк випадок, аптечки;
- відсутність поблизу зайвих речей та обставин, що заважатимуть і відволікатимуть від роботи;
- раціональне розташування обладнання і матеріалів при роботі та ін.
Далі, в наступному параграфі, розглянемо безпосередній процес виготовлення проектного виробу.
2.3 Механізм виготовлення сумочки-косметички
Механізм виготовлення та послідовність робочих операцій представлено в технологічній та інструкційних картах, а також візуально відображено на нижченаведених схемах та рисунках.
Таблиця 2.2
Технологічна послідовність виготовлення сумочки-косметички*
№ операції | Зміст операції | Вид роботи | Витрати часу (хв.) | Обладнання, інструменти, пристосування |
1. Підготовка виробу до обробки | ||||
1.1 | Перевірити якість пряжі, підкладу, ниток і кількість бісеру | Р | 60 | - |
1.2 | Перевірити наявність і готовність необхідних інструментів | Р | - | |
1.3 | Створити ескіз сумочки-косметички на папері, визначити положення контрольних точок | Р | Олівець, папір | |
2. Виготовлення і обробка деталей виробу | ||||
2.1 | Виготовлення задньої частини сумочки-косметички: 1ряд зв’язати ланцюжок довжиною 2 та 3 ряд – стовпчики з одним накидом, з 4 по 14 ряд в'язати за схемою на рис. 2.4 | Р | 150 | Гачок, ножиці |
2.2 | Виготовлення передньої частини сумочки - косметички: 1ряд зв’язати ланцюжок довжиною 2 та 3 ряд – стовпчики з одним накидом, з 4 по 14 ряд в'язати за схемою на рис. 2.4 | Р | 150 | Гачок, ножиці |
3. Виготовлення та кріплення прикраси | ||||
3.1 | Виготовлення прикраси для сумочки-косметички | Р | 40 | Гачок, ножиці |
3.2 | Кріплення прикраси до передньої частини | Р | 20 | Гачок, голка, ножиці |
3.3 | Оздоблення передньої частини бісером | Р | 60 | Голка, ножиці |
4. Монтаж сумочки-косметички | ||||
4.1 | Кріплення блискавки | РМ | 30 | Голка, швейна машина |
4.2 | Розкроювання та пришивання підкладу | РМ | 90 | Голка, швейна машина |
4.3 | Зшивання деталей з боків | Р | 20 | Гачок, ножиці |
4.4 | Зшивання деталей знизу | Р | 20 | Гачок, ножиці |
5. Остаточна обробка виробу | ||||
5.1 | Закріплення кінців плетення | Р | 10 | Голка, гачок, ножиці |
5.2 | Чистка, усунення дефектів виробу | Р | 10 | Ножиці |
* За результатами роботи автора
Примітка: Р – ручна праця; М – механічна праця; РМ – ручна та механічна праця
Таблиця 2.3
Інструкційна карта №1. В’язання ланцюжка*
№ операції | Послідовність виконання |
1. | Взяти нитку великим і вказівним пальцем лівої руки |
2. | Підвести гачок борідкою вниз під нитку і повернути, утворюючи петлю |
3. | Підвести борідку під нитку, і, зачепивши її, утягнути в петлю. Продовжити в’язання ланцюжка потрібної довжини |
* За даними інформаційних джерел
Таблиця 2.4
Інструкційна карта №2. В’язання стовпчика з одним накидом*
№ операції | Послідовність виконання |
1. | Зв’язати ланцюжок із 10 повітряних петель. Зробити накид, підхопивши нитку на гачок |
2. | Увести гачок у третю петлю ланцюжка. Підхопити нитку і витягнути петлю. Підхопити нитку і простягнути її через дві петлі на гачку. Ще раз протягнути нитку, витягнути її через дві петлі |
* За даними інформаційних джерел
Таблиця 2.5
Інструкційна карта №3. В’язання квітки*
№ операції | Послідовність виконання |
1. | Скласти нитку в коло, зробити кілька витків, обв’язати стовпчиками без накиду |
2. | Останній стовпчик з’єднати з першим глухою петлею |
3. | Зв’язати ланцюжок із восьми повітряних петель, який з’єднати з кожним третім стовпчиком |
4. | Кожну пелюстку обв’язати стовпчиками з одним накидом |
* За даними інформаційних джерел
Схема в’язання полотна основної частини зображена на рисунку 2.4.
Рис. 2.4. Схема в’язання готового виробу
сумочка косметичка ескіз
Тепер більш детально, поетапно розглянемо операції, наведені в технологічній та інструкційних картах з використанням запропонованих матеріалів та обладнання, прослідкуємо хід роботи (рис.2.5 та Додаток В).
1. Починаємо з набору повітряних петель – в’яжемо ланцюжок з 61 петлі плюс 2 повітряні петлі підйому. Другий та третій ряд в’яжемо наступним чином: ст. з 1 накидом (в’язання ланцюжка).
2. З четвертого по чотирнадцятий ряд плетемо за схемою, попередньо наведеною в інструкційній карті (в’язання основної деталі).
3. Одну із сторін косметички декоруємо – прикрашаємо бісером та зв’язаними гачком деталями (квітка з листками) (декорування виробу).
4. Далі розкладаємо дві половини сумочки, кладемо між ними блискавку та приметуємо, зшиваємо на швейній машині (кріплення блискавки).
5. Вирізаємо із підкладу дві половини сумочки на 2-
6. В результаті виконання основних та допоміжних операцій (просування нитки в голку, розрізання ниток, нанизування бісеру на голку та ін.) отримуємо готовий аксесуар (рис. а).
Поетапне виготовлення проектної сумочки-косметички «Темна ніч»
Висновки до розділу 2
1. Ескіз готового виробу є його візуальним зображенням, виконаним шляхом креслення на папері і водночас нанесення на рисунок основних, складових виробу – візерунку, застібки, декору тощо. Готовий виріб коричневого кольору, в’язаний з використанням візерунка, декорований квіткою з листками з тієї ж самої пряжі, що й основне полотно, має прямокутну форму, розміри – 190*110 мм.
2. Для виготовлення основної частини сумочки-косметички використовувалася пряжа; додатковим матеріалом є підклад, блискавка; матеріалом для декорування виробу – теж пряжа, а також бісер; для скріплення деталей використовувалися нитки для зшивання. В якості основних інструментів, що слугували при в’язанні аксесуару, вимірюванні і зшиванні основних деталей, бісероплетінні та розкроюванні підкладу виступили гачок, сантиметрова стрічка, голка, швейна машина та ножиці, додаткових – наперсток і нитковдівач. Робота проводилася в кабінеті обслуговуючої праці на зручному, відповідно обладнаному робочому місці, з урахуванням необхідних вимог безпеки.
3. Технологічна послідовність виготовлення сумочки-косметички передбачає: підготовку виробу до обробки; виготовлення і обробку деталей виробу; виготовлення та кріплення прикраси; монтаж сумочки-косметички; остаточну обробку виробу. При цьому на роботу витрачається 11 годин робочого часу та використовується як ручна, так і механічна праця.
4. Інструкційний механізм створення основної частини та декору включає вказівки по в’язанню ланцюжка, в’язанню стовпчика з одним накидом і в’язанню квітки. Схема в’язання полотна основної частини передбачає виконання операцій по набиранню повітряних петель, плетінню стовпчика з одним та двома накидами.
РОЗДІЛ 3. ОЦІНОЧНИЙ ЕТАП ТА ЕКОНОМІЧНА СКЛАДОВА ПРОЕКТУ
3.1 Аналіз та оцінка якості роботи
По завершенню робочого процесу слід оцінити якість виробленого аксесуару: чи відповідає він поставленим при виконанні проекту вимогам щодо привабливого зовнішнього вигляду, оригінальності, естетичності, функціональності, зручності, екологічності, економічності тощо. Для цього використаємо ряд критеріїв оцінювання виробу, про які вже йшла мова раніше.
Критерії оцінювання – це певні показники, яким повинен відповідати виготовлений виріб згідно заявленим характеристикам.
Виділимо критерії оцінювання для сумочки-косметички, яка є об’єктом проектування, у групи та розглянемо основні: універсальність, функціональність, технологічність, привабливість, естетичність, екологічність, економічність (рис. 3.1).
Проаналізувавши виготовлений нами аксесуар, можна відмітити, що він повністю відповідає переліченим критеріям, про що свідчать дані опитування респондентів (табл. 3.1). Показники таблиці свідчать, що косметичка є особливо привабливою та естетичною, виконана на високотехнологічному рівні. Найнижчим є показник екологічності, проте в таблиці вказаний відносний серед інших бал, а в порівнянні з максимальним, який становить 12 балів, він теж є доволі допустимим. Середній бал за роботу з урахуванням всіх критеріїв та категорій опитуваних становить 11,54 бали, що всього на 0,46 бали відрізняється від максимального. Загалом косметичка відповідає заявленим критеріям на 96,17%, отже не відповідає – всього на 3,83%.
Таблиця 3.1
Результати незалежного аналізу та оцінки виготовленого аксесуару*
Заявлені критерії | Результати опитування | ||
Оцінка за 12-тибальною шкалою | Кількість та категорія респондентів, що виставили вказану оцінку (при загальній кількості 18 чол., з них: родичі та знайомі – 3 чол., друзі та однокласники – 10 чол., вчителя – 5 чол.) | Середній бал за 12-тибальною шкалою з урахуванням категорії опитуваних | |
Універсальність | 12 | 2 - родичі та знайомі 5 - друзі та однокласники 5 - вчителя | 11,67 |
11 | 1 - родичі та знайомі 5 - друзі й однокласники | ||
Функціональність | 12 | 1 - родичі та знайомі 6 - друзі та однокласники 4 - вчителя | 11,61 |
11 | 2 - родичі та знайомі 4 - друзі й однокласники 1 - вчителя | ||
Технологічність | 12 | 3 - родичі та знайомі 10-друзі та однокласники 5 - вчителя | 12 |
Привабливість | 12 | 3 - родичі та знайомі 10-друзі та однокласники 5 - вчителя | 12 |
Естетичність | 12 | 3 - родичі та знайомі 10-друзі та однокласники 5 - вчителя | 12 |
Екологічність | 11 | 2 - родичі та знайомі 7-друзі та однокласники 3 - вчителя | 10,67 |
10 | 1 - родичі та знайомі 3-друзі та однокласники 2 - вчителя | ||
Економічність | 12 | 2 - друзі та однокласники | 10,83 |
11 | 1 - родичі та знайомі 7 - друзі та однокласники 3 - вчителя | ||
10 | 2 - родичі та знайомі 1-друзі та однокласники 2 - вчителя | ||
Середній бал за роботу з урахуванням всіх критеріїв | 11,54 бали | ||
Відсоткова відповідність всім критеріям | 96,17% |
* За власними дослідженнями і розрахунками автора
Рис. 3.1. Критерії оцінювання проектної сумочки-косметички
3.2 Вартість створеного проекту
Вартість виготовленого аксесуару включає матеріальні і нематеріальні витрати. Зазвичай при виробництві до матеріальних відносять витрати на сировину та матеріали, до нематеріальних – витрати на працю, податкові видатки, витрати на зберігання, транспортування, реалізацію і рекламу продукту тощо. Матеріальні та нематеріальні витрати, які йдуть безпосередньо на виробництво продукту (оплата праці і відрахування в бюджет, сировина і матеріали, електроенергія, амортизація тощо) називають виробничою собівартістю (виробничими витратами), а ті, що йдуть на зберігання, транспортування, реалізацію і рекламу продукту – комерційною собівартістю. Разом виробнича й комерційна собівартість продукту утворюють загальну собівартість.
Методичні вказівки та механізм розрахунку виробничої собівартості проектної сумочки-косметички
1. В нашому випадку, оскільки ми виготовляємо сумочку-косметичку не для продажу, а для особистого користування, ми при розрахунку собівартості косметички не будемо враховувати комерційні витрати. Тобто, прорахуємо саме виробничу собівартість аксесуару.
2. З цієї ж самої причини (виробництво аксесуару не для продажу, а для особистого користування) ми не будемо враховувати податкові і соціальні відрахування, хоча вони і відносяться до витрат виробництва.
3. Також при розрахунку виробничих витрат ми не враховуємо витрати на електроенергію, оскільки користувалися ручною швейною машиною «Чайка» і не використовували електроприлади.
4. Отже, виробнича собівартість нашої сумочки-косметички включатиме:
а) витрати на працю;
б) витрати на матеріали:
- вартість використовуваної кількості пряжі
- вартість використовуваної кількості ниток (шовкових)
- вартість використовуваної кількості підкладу
- вартість блискавки
- вартість використовуваної кількості бісеру;
в) амортизація використовуваного обладнання.
5. Вартість використовуваної праці в собівартості продукції зазвичай становить 25-30%. Тоді, для розрахунку її грошової величини, інші виробничі витрати ми приймемо за 75%. Отже, якщо витрати на матеріали і амортизацію (20,01 + 0,0374 = 20,0474 грн.) – це 75%, то витрати на працю становитимуть: 20,0474 грн.* 25% : 75% = 6,6825 грн.
6. Вартість використаної кількості пряжі, шовкових ниток, підкладу, блискавки і бісеру розраховано за формою таблиці 3.2.
Таблиця 3.2
Кількість та вартість використовуваних матеріалів для виробництва проектної сумочки-косметички*
Вид матеріалу | Вартість придбаного матеріалу, грн. | Кількість використаного матеріалу, % | Вартість використаного матеріалу, грн. |
Пряжа | 23,00 | 70 | 16,10 |
Нитки | 2,00 | 7 | 0,14 |
Підклад | 1,40 | 30 | 0,42 |
Блискавка | 2,50 | 100 | 2,50 |
Бісер | 1,00 | 85 | 0,85 |
Всього | 29,90 | - | 20,01 |
* За власними розрахунками автора
Примітка: розрахунок проведено на момент діючих цін розрахункового періоду
7. Амортизаційні відрахування на виробництво нашого аксесуару розраховуються за наступною схемою:
Вартість обладнання (В) – 300 грн.:
- гачок – 2,5 грн.
- голка – 0,5 грн.
- ножиці – 45,0 грн.
- наперсток – 1,5 грн.
- нитковдівач – 0,5 грн.
- сантиметрова стрічка –2,0 грн.
- ручна швейна машина – 248,0 грн.
Річна норма амортизації (Na) – 10%
Строк служби обладнання (Т) – 5 років
Амортизаційні відрахування за рік розраховуються за наступною формулою: В * Na : Т і становлять: 300 грн. * 10% : 5 років = 6 грн. на рік
Із розрахунку 300 робочих днів та 6 робочих годин учня (або 1800 робочих годин на рік) амортизаційні відрахування за 1 годину роботи обладнання становитимуть: 6 грн. : 1800 годин = 0,0034 грн. за 1 годину
На виробництво аксесуару витрачено 11 годин (1 година – підготовка виробу до обробки; 5 годин – в’язання основної частини, 2 години – виготовлення та кріплення прикраси; 2,7 – монтаж сумочки-косметички; 0,3 – статочна обробка виробу), тому амортизаційні відрахування при нашому виробничому процесі становитимуть: 11 годин * 0,0034 грн. за 1 годину = 0,0374 грн.
Слід зазначити, що виробнича собівартість нашої сумочки-косметички може змінюватися в залежності від зміни вартості використовуваних ниток, пряжі, блискавки, підкладу, бісеру. Амортизаційні відрахування залишаються незмінними, оскільки аксесуар виготовляється з використанням того ж самого обладнання. Отже, ми прорахували як проектну собівартість даного аксесуару, так і його собівартість, якщо взяти до виробництва: по-перше, матеріал дорожчий за проектний; по-друге, дешевший за проектний (табл. 3.3).
Таблиця 3.3
Виробнича собівартість проектної та потенційної сумочки-косметички*
Статті витрат | Проектна собівартість аксесуару, грн. | Собівартість аксесуару, виготовленого із матеріалу, дорожчого за проектний, грн. | Собівартість аксесуару, виготовленого із матеріалу, дешевшого за проектний, грн. |
Витрати на працю | 6,6825 | 7,7758 | 5,8992 |
Матеріали, в т. ч.: | 20,01 | 23,29 | 17,66 |
- пряжа | 16,10 | 17,90 | 14,80 |
- нитки | 0,14 | 0,21 | 0,10 |
- підклад | 0,42 | 0,48 | 0,36 |
- блискавка | 2,50 | 3,00 | 1,80 |
- бісер | 0,85 | 1,7 | 0,60 |
Амортизаційні відрахування | 0,0374 | 0,0374 | 0,0374 |
Виробнича собівартість сумочки-косметички, грн. | 26,7299 | 31,1032 | 23,5968 |
* За власними розрахунками автора
Таким чином, виробнича собівартість виробленої сумочки-косметички складає 26,73 грн. Якщо використовувати інші за вартістю матеріали, то можна її зробити більш дорожчою чи дешевшою, але в будь-якому випадку це буде вигідно, оскільки в торговельній мережі подібні аксесуари коштують в середньому в 1,5-2,0 рази дорожче (за даними власних спостережень), крім того виключається можливість мати оригінальну косметичку.
Як вже зазначалося раніше, виготовлений аксесуар призначений для особистого користування, а не для продажу. Зокрема, виключено масове виробництво і подальша реалізація товару. Саме тому при розрахунку собівартості не було враховано деякі статті витрат. Проте, якщо допустити продаж даного екземпляру косметички (тільки не через торговельну мережу, наприклад подрузі, однокласниці, знайомій тощо) з метою отримання вигоди, то можна отримати наступні фінансові результати:
Встановимо ціну косметички в розмірі 40,0 грн. (орієнтуючись на ціни в торговельній мережі).
Виручка від реалізації косметички (ціна реалізації одного виробу * кількість проданих виробів) співпадатиме з ціною реалізації, оскільки ми продаємо всього один аксесуар і становитиме вона 40,0 грн.
Прибуток від реалізації одиниці продукції (ціна реалізації одиниці продукції – витрати на її виробництво) становитиме:
40,0 грн. - 26,73 грн. = 13,27 грн.
Рентабельність виробництва (відношення прибутку від реалізації до собівартості продукції, визначається у відсотках) становитиме:
13,27 грн. : 26,73 грн. * 100% = 49,6%.
Рівень окупності витрат за результатами реалізації косметички (відношення виручки від реалізації до собівартості товарної продукції) становитиме:
40,0 грн. : 26,73 грн. = 1,50
Конкурентоспроможність косметички за ціною (відношення прибутку від реалізації виробу до ціни його реалізації, визначається у відсотках) становитиме:
13,27 грн. : 40,0 грн. * 100% = 33,2%
3.3 Рекламна акція: презентація сумочки-косметички
Як вже зазначалося раніше, реклама нашого аксесуару може відбуватися через джерела Інтернет, в гостях у знайомих, подруг тощо. Але основним напрямом нашої рекламної акції буде шкільна презентація сумочки-косметички на відкритому уроці обслуговуючої праці. На даному заході будуть присутні не тільки однокласники і ведучий викладач, а й інші вчителі, завучі, керівник гуртку прикладного мистецтва і представники батьківського комітету. На презентації будуть продемонстровані й інші вироби прикладного мистецтва, виготовлені власноруч іншими учнями, тобто представлені різноманітні види та елементи рукоділля. Демонстрація саме нашої косметички буде проходити за наступною схемою (рис. 3.2).
Рис. 3.2. Алгоритм проведення шкільної презентації сумочки-косметички
Згідно запропонованої схеми для презентації складено відповідну доповідь.
Доповідь до презентації
Шановні вчителі, гості та однокласники! До Вашої уваги пропонується презентація власноруч виготовленої на уроках обслуговуючої праці сумочки-косметички.
На нашу думку, даний аксесуар – це необхідна річ, яка повинна бути присутня в гардеробі сучасної жінки. Це обумовлено тим, що в повсякденному житті вона постійно носить із собою різні дрібні речі, якими користується протягом дня – косметичні дрібниці, ключі, пігулки та ін. Крім того, мати подібну річ сьогодні не тільки зручно, а й модно - свідчить про певний рівень зібраності й організованості жінки, який в сучасних умовах розвитку цивілізації є однією з характерних рис саме ділової та емансипованої особи.
Водночас володіння сумочкою, виготовленою власноруч, демонструє персональні потреби, смаки та індивідуальність жінки, що також є немало важливим при виборі аксесуарів та інших особистих речей. Ви тільки пригадайте свою реакцію, коли десь в гостях, на святі, на роботі чи в будь-якому іншому місці зустрічаєтеся із жінкою, вдягненою в точно таку ж сукню або блузку, туфлі, як у Вас чи з аналогічною сумочкою! Одразу ж з’являється дивне почуття незручності, невпевненості і постає питання – чи не виглядає вона краще за Вас? Куди ж дівається Ваша індивідуальність, яку постійно намагається підкреслювати справжня жінка? Власноруч чи на замовлення виготовлені речі – цілком підходящі речі для уникнення подібної ситуації, хоча, така, можливо, трапляється і не часто. Крім того, хіба ніколи і ні в кого не виникало бажання похизуватися оригінальною дрібничкою, яка належить тільки Вам? Наприклад, це може бути ось така мила і оригінальна сумочка-косметичка, виготовлена з використанням елементів в’язання і бісероплетіння. І якщо у Вас є трохи часу та бажання, можна виготовити її власноруч.
Така сумочка косметичка має безліч переваг. Вона є зручною та функціональною – сама зручно сидить у сумці, вміщує всі дрібниці, що можуть знадобитися протягом дня і тепер не треба їх шукати по всій сумці. Вона акуратно, професіонально виготовлена із красивої коричневої пряжі, прикрашена квіткою та бісером, виглядає навіть романтичною, святковою і може використовуватися в якості не тільки косметички, а і клатчу. При виготовленні даного аксесуару було використано екологічні матеріали, не відбулося забруднення навколишнього середовища. Відходи виробництва можна використовувати для виготовлення деяких інших виробів рукоділля. Деякі відходи і навіть сама косметичка після використання можуть бути повністю утилізовані. Крім того, виготовити даний аксесуар є економічно вигідним, оскільки придбати подібний в магазині чи на ринку буде дорожче, причому він вже не буде оригінальним.
Отже, наша сучасна сумочка-косметичка – красива, оригінальна, практична! Виготовляйте подібні речі та будьте індивідуальними!
Дякую за увагу!
Висновки до розділу 3
1. Аналіз та оцінка якості роботи свідчать про відповідність виробленої сумочки-косметички заявленим критеріям. Зокрема, це відображає проведене опитування респондентів.
2. Економічна оцінка проектного аксесуару свідчить про доречність його виготовлення власноруч і можливість отримання вигоди (за бажанням), навіть якщо використовувати більш дорогі матеріали.
3. На проведеній шкільній презентації, яка відбулася в якості рекламної акції, було продемонстровано виготовлену сумочку-косметичку. В процесі цього доведено необхідність мати власний подібний аксесуар, охарактеризовано можливості його використання, визначено найбільш суттєві переваги та запропоновано виготовити подібну річ власноруч.
ВИСНОВКИ ТА ПРОПОЗИЦІЇ
У проведеній роботі досягнуто головну мету та виконано основні завдання реалізації проекту. Створено сучасний, модний і особливий варіант сумочки-косметички, що втілює власну індивідуальність, смаки, уподобання з використанням технологій прикладного мистецтва – в’язання гачком та бісероплетіння. При цьому виконано експлуатаційні, технологічні, екологічні, естетичні та економічні задачі проекту.
Проведена комплексна робота дала змогу зробити наступні висновки:
1. Жіноча сумочка – це один з головних аксесуарів, що потрібен прекрасній половині людства в повсякденному житті. Таке положення речей існувало ще з давніх-давен. В сучасному світі різновидом сумочки є сумочка-косметичка, яка використовується жінкою для зберігання та носіння косметичних дрібничок, дзеркальця, ключів, пігулок та ін. При цьому дуже оригінальними виглядають косметички, виготовлені власноруч, в тому числі з використанням елементів рукоділля.
2. В’язання гачком та бісероплетіння – одні з найкрасивіших, найдавніших та найпоширеніших видів сучасного прикладного мистецтва; вони й використовуються в реалізації творчого проекту під назвою сумочка-косметичка «Темна ніч». Ручне в’язання гачком – один з цікавих і корисних видів рукоділля, що являє собою різноманітні схеми плетіння узорів з пряжі за допомогою ледве зігнутої на кінчику невеличкої палички. Бісероплетіння – надзвичайно красиве, захоплююче, розвивальне рукоділля; створення яскравих полотен та святкових узорів із скляних бусин, скріплених шовковими нитками за допомогою голки. У наш час техніка в’язання гачком та плетіння бісером отримала більший розвиток і стала одним з улюбленіших занять умільців.
3. На вибір проектного виробу вплинули ряд різноманітних обставин та чинників. Виготовлення власноруч з використанням елементів рукоділля оригінальної сумочки-косметички, яка може використовуватися і як звичайна косметичка, і як сумочка-клатч – це ідеальний варіант для реалізації проекту. Це обумовлено наступним: по-перше, у власному гардеробі відсутня, але потрібна подібна річ; по-друге, виготовлений аксесуар власноруч відображатиме особисті потреби та індивідуальні смаки; по-третє, така сумочка-косметичка є функціональною та привабливою; по-четверте, виробити таку річ не складно та вигідно. Огляд моделей-аналогів, порівняння їх переваг та недоліків сформували уявлення про майбутній вигляд та призначення проектної сумочки-косметички.
4. Проведене тематичне дослідження по проекту за допомогою візуального спостереження і анкетування респондентів сприяли складенню основного плану роботи по реалізації проекту з виробництва аксесуару, який містить десять основних етапів виконання даного проекту - формування вимог до проектної сумочки-косметички; здійснення вибору форми та розміру сумочки-косметички; формування кольорового рішення; описання готового потенційного виробу; забезпечення теоретичних та практичних навичок для реалізації проекту; здійснення вибору матеріалів та обладнання; здійснення вибору техніки в’язання та бісероплетіння; поетапне виготовлення виробу; аналіз і оцінка виготовленої речі; реклама і захист проекту.
5. Основними характеристиками ескізу готової сумочки-косметички є наступні: прямокутна форма (190*110 мм), виконане візерунком основне полотно, в лівому нижньому куті розташована квітка з листками, яка виступає в якості декору, колір виробу – коричневий, застібкою виступає блискавка.
6. Засоби виробництва для виготовлення сумочки-косметички включають необхідні предмети та засоби праці, тобто матеріали та обладнання. До необхідних матеріалів належать: пряжа, нитки для зшивання, підклад, блискавка, бісер; до обладнання – гачок, голка, ножиці, наперсток, нитковдівач, сантиметрова стрічка, швейна машина. За допомогою всіх інструментів та матеріалів для виготовлення аксесуару обладнано відповідне робоче місце – зручне і добре освітлене, розташоване в шкільному кабінеті обслуговуючої праці.
7. Технологічний процес виготовлення сумочки-косметички складається з п’яти основних операцій, а саме – це: підготовка всіх необхідних матеріалів та обладнання; виготовлення і обробка основних деталей сумочки; виготовлення прикраси та декорування; скріплення всіх складових сумочки-косметички; кінцевий обробіток готового аксесуару. Окрім швейної машини, яка використовується при механічній праці, всі інші інструменти використовуються в процесі ручної праці при виготовленні виробу. Весь час на підготовку засобів праці, виготовлення і кінцеву обробку виробу займає 11 робочих годин.
8. Для того, щоб зв’язати основне полотно, слід володіти наступними елементами плетіння гачком: набір повітряних петель, плетіння стовпчика з одним накидом, плетіння стовпчика з двома накидами. В’язання початкового ланцюжка для основної частини виробу, в’язання стовпчика з одним накидом та в’язання квітки – це необхідні операції, теоретично і схематично відображені в інструкційних картах, для створення частини виробу, яка плететься гачком.
9. Універсальність, функціональність, технологічність, привабливість, естетичність, екологічність, економічність – головні критерії оцінювання проектної сумочки-косметички «Темна ніч». На оціночному етапі роботи встановлено відповідність виготовленого проектного виробу вказаним критеріям. По закінченні проекту було досягнуто того, що виготовлена сумочка-косметичка виявилася зручною і практичною, акуратною і красивою.
10. При виготовленні проектного аксесуару не було понесено високих витрат виробництва (відносне порівняння). Виробнича собівартість виробленої сумочки-косметички склала 26,73 грн. Це у 1,5-2,0 рази нижче, ніж придбання подібної речі у торгівельній мережі. Крім того, даний аксесуар є унікальним в своєму роді, що відповідає одній із поставлених задач проекту. Якщо допустити продаж сумочки-косметички комусь із знайомих, можна, навіть, отримати вигоду.
11. Основні переваги та можливості використання виготовленої сумочки-косметички добре демонструються на шкільній презентації, яка являє собою один із напрямів рекламної акції. Саме такий вид реклами було обрано з метою більш детального ознайомлення оцінювачів з проведеною роботою. На даному заході аксесуар наглядно продемонстрований та охарактеризований.
В результаті проведення проектної роботи та обґрунтування вище наведених висновків можна винести наступні пропозиції:
- використання оригінальних аксесуарів та інших речей у власному гардеробі, які б відображали власні смаки та індивідуальні особливості характеру;
- використання функціональних та привабливих аксесуарів, які б були зручними та красивими на вигляд;
- виготовлення таких оригінальних аксесуарів, як сумочка-косметичка, сумочка-клатч, чохол для мобільного телефону, пенал для канцелярських дрібничок, власноруч;
- використання при виробництві саморобних аксесуарів різноманітних елементів прикладного мистецтва – в’язання гачком та спицями, бісероплетіння та вишивання, декорування тощо;
- агітація подруг та знайомих експериментувати - виготовляти різноманітні оригінальні аксесуари власними руками із використанням елементів рукоділля.
ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА
1. Абдулова К. М. Сучасне прикладне мистецтво: Практичний посібник. - Львів: Українські технології, 2008. – 116 с.
2. Абдулова К. М. В'язання, бісероплетіння, вишивання, макроме – застосуваня на практиці: Практичний посібник. – К.: А.С.К. 2009. – 121 с.
3. Бобів С. А., Корнійчук М. О. Основні види рукоділля: теорія та практика застосування. – Наука і освіта, 2007. – 98 с.
4. Братун Д. В. Особливості застосування ручного плетіння гачком// Прикладне мистецтво. – 2007. – № 4. – С. 17-20
5. Васильева И. И. Бисероплетение. Шкатулки. Сумочки: Практическое пособие. – СПб.: КОРОНА принт, 2000. – 64 с., ил.
6. Вяжем крючком, создаём классику. – Х.: Веста: Изд. «Ранок», 2008. – 64 с.
7. Денисенко Л. І. Азбука домашнього господарювання. 5-9 кл. – К.: А.С.К. 1999. – 232 с.
8. Леонова І. Л. Методологічно-прикладні аспекти застосування основних видів рукоділля. – К.: Наука і освіта, 2000. – 104 с.
9. Ляукина М. В. Бисер. – М.: Аст-Пресс, 1998, – 176 с.
10. Модные идеи. Сумочки: спецвыпуск// Маленькая Diana. – М., 2006. – №1 – 42 с.
11. Мордак Е. А. Украшения из бусин. Шаг за шагом. – Харьков: Книжный Клуб «Клуб Семейного Досуга», 2006. – 64 с., ил.
12. Мордак Е. А. Стильные украшения. Шаг за шагом. – Харьков: Книжный Клуб «Клуб Семейного Досуга», 2007. – 64 с., ил.
13. Наниашвили И., Соцкова А. Модные сумочки. Шаг за шагом. – Харьков: Книжный Клуб «Клуб Семейного Досуга», 2007. – 64 с., ил.
14. Наниашвили И. Вышивка бисером. Шаг за шагом. – Харьков: Книжный Клуб «Клуб Семейного Досуга», 2007. – 64 с., ил.
15. Джерела Інтернет
ДОДАТКИ
Додаток А
Інструкція №89
з охорони праці під час роботи з колючими та ріжучими інструментами
1. Загальні положення
1.1. До робіт з колючими та ріжучими інструментами допускаються учні, які пройшли медичний огляд, спеціальне навчання, інструктаж з охорони праці, про безпечні методи роботи. Ці знання періодично перевіряють, закріплюють.
1.2. Проведення інструктажу та перевірка знань з питань охорони пращ здійснюється в межах навчальної програми і оформлюється відповідно у журналі інструктажу.
1.3. Виконання даної інструкції є обов'язковим для всіх осіб, які працюють у навчальній майстерні.
1.4. При травмі ( поріз, прокол ), при поганому самопочутті необхідно негайно повідомити учителя.
1.5. Виконуйте лише ту роботу, яку доручив учитель.
1.6. Інструменти та пристосування зберігайте у відведених місцях.
1.7. Сумлінно дотримуйтесь правил особистої гігієни і санітарних норм на місці праці.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи.
2.1. Одягніть спецодяг.
2.2. Перевірте справність інструментів (ножиць, голки, булавки).
2.3. На робочому місці розкласти інструмент належним чином.
2.4. Перерахуйте кількість інструментів.
2 5. Роботу розпочинайте тільки після договору з учителем.
2.6. Працювати з колючими та ріжучими інструментами тільки на робочому місці.
3. Вимоги безпеки під час роботи
3.1. Уважно і чітко виконуйте вказівки учителя.
3.2. Використовуйте шило, спиці, крючок, голки, ножиці, ножі тільки за призначенням.
3.3. Розташовуйтесь на відстані один від одного не менш, аніж 30-
3.4. При роботі з голками та булавками.
3.4.1. Зберігайте голки, булавки у певному місці (подушечці), не залишайте їх на робочому місці (столі).
3.4.2. Забороняється брати голки, булавки у рот, користуватися іржавою, кривою голкою; залишати голку без нитки, вколювати голку в робочий одяг.
3.4.3. При необхідності рекомендовано працювати з наперстком.
3.4.4. Приколюючи викрійку до тканини, слід вістря булавок спрямовувати від себе.
3.5. Під час роботи з ножицями.
3.5.1. Зберігайте ножищ у певному місці (коробці). Кладіть їх зімкнутими вістрями від себе.
3.5.2. Під час роботи з ножицями притримувати тканину пальцями лівої руки, тримаючи їх на безпечній відстані від вузького леза ножиць, що містяться під тканиною.
3.5.3. Передавати ножиці із зімкнутими лезами кільцями вперед.
3.6. Під час користування різальними інструментами зберігати максимальну обережність.
4. Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1. Приберіть своє робоче місце, користуючись щіткою. Не здувайте відходи ротом, не змітайте їх рукою.
4.2. Перевірте кількість і цілість інструментів, обов'язково знайдіть недостаючи.
4.3. Зламані голки віддайте учителю.
4.4. Заховайте робочі інструменти у відведене для них місце.
4.5. Не виходьте з майстерні без дозволу учителя.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. При вияві несправності інструментів, а також пожежі, порушенні норм безпеки, припиніть роботу і повідомте вчителя.
5.2. При одержанні травм — припиніть роботу і повідомте вчителя. Вчитель надасть першу медичну допомогу, а в разі необхідності викличе швидку медичну допомогу за тел. 103.
Інструкцію розробив:
Погоджено
спеціаліст з охорони
Додаток Б
ІНСТРУКЦІЯ № _______
з охорони праці під час роботи на механічному обладнанні
1. Загальні вимоги безпеки
1.1. До робіт на швейному обладнанні допускаються учні, які пройшли медичний огляд, спеціальне навчання, інструктажі з охорони праці про безпечні методи роботи. Ці знання періодично перевіряють, закріплюють.
1.2. Проведення інструктажу та перевірка знань з питань охорони праці здійснюється в межах навчальної програми і оформляється відповідно у журналі інструктажу.
1.3. Виконання даної інструкції є обов’язковим для всіх осіб, які працюють у навчальній майстерні.
1.4. При травмі (поріз, прокол) при поганому почутті необхідно повідомити вчителя.
1.5. Виконуйте лише ту роботу, яку доручив вчитель.
1.6. Інструменти та пристосування зберігайте у відведених для цього місцях.
1.7. Сумлінно дотримуйтесь правил особистої гігієни і санітарних норм на місці праці.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1. Одягнути спецодяг, застебніть на всі ґудзики, волосся сховати під головний убір (хустку).
2.2. Перевірте справність інструментів (ножиць, наперстків, голок, лінійок) та обладнання: надійність кріплення. заземляючого дроту електродвигуна та пускових пристроїв, відсутність оголених дротів та наявність захисних огороджень.
2.3. Працювати несправним, пошкодженим інструментом й несправному обладнанні працювати ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ.
2.4. Інструменти розміщуйте на столі так, щоб запобігти їх падінню.
2.5. Не заставляйте проходи між столами сторонніми предметами.
3. Вимоги безпеки під час роботи
3.1. Уважно і чітко виконуйте вказівки вчителя.
3.2. Під час виконання машинних та спец машинних робіт:
· заправлення ниток, зміна голок, регулювання натягу ниток, чищення та змащування рухомих частин машини проводити тільки при вимкненому електродвигуні, знявши ноги з пускової педалі;
· перед зшиванням переконайтесь у відсутності булавок, голок на лінії шва виробу;
· стежте за розміщенням рук під час роботи, щоб уникнути проколів пальців;
· не передавайте напівфабрикати, інші предмети через працюючи машини;
· не розміщуйте інструменти та пристосування близько біля рухомих частин машини;
· не заправляйте пас на шків машини під час роботи електродвигуна;
· не допускайте перевантаження електродвигуна, вимикайте пусковий пристрій після виконаної роботи;
· не залишайте працюючу машину без догляду;
· при виявленні будь-яких несправностей у працюючій машині негайно вимкніть електродвигун і повідомте вчителя.
3.3. Забороняється:
· чистити, змащувати, регулювати машину, заправляти нитки під час роботи електродвигуна;
· торкатися та нахилятися до рухомих обертових частин машини;
· працювати без захисних огороджень, пристроїв;
· працювати на несправному обладнанні;
· відволікати увагу працюючих за машиною сторонніми розмовами;
· розкидати по майстерні зламані голки, порожні котушки, обрізки тканини.
4. Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1. Вимкніть пусковий пристрій машини.
4.2. Приберіть, заховайте робочі інструменти у відведене для них місце.
4.3. Праску вимикайте, тримаючись за штепсельну вилку.
4.4. Приберіть своє робоче місце.
4.5. Не виходьте з майстерні без дозволу вчителя.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. При виявленні несправності обладнання, інструментів, а також пожежі, порушень норм безпеки, аварії або травмування негайно повідомте про це вчителя.
5.2. Не усувайте несправностей електромережі й електрообладнання самостійно.
Інструкцію розробив:
Погоджено
спеціаліст з охорони праці
Додаток В
Процес виготовлення аналогічної проектній сумочки-косметички «Чорна орхідея»
Размещено на Allbest.ru